10 טיפים לטבעונות בריאה

המזון הטבעוני-הבריא, הנפוץ ביותר בעולם הם הפירות. מהפנטים בשלל צבעים, עשירים ויטמינים ומינראלים, קלים לעיכול (כשאוכלים בצירופים הנכונים) וזמינים בכל פינה.  תזונה טבעונית עשירה בפירות יכולה לתרום רבות לבריאות שלנו, להגנה מפני מחלות, לאזן את משקל הגוף, ליהנות מחיוניות ומחשבה מפוקסת. אספתי 10 טיפים שיעזרו לכם בדרך:

הדרך הטובה ביותר ליהנות מהעושר התזונתי שמכילים הפירות היא לאכול אותם על קיבה ריקה. לכן הכי קל לאכול פירות לארוחה הראשונה של היום. נסו לאכול ארוחת פירות בבוקר במשך שבוע שלם ותראו כמה טוב זה יעשה לכם. אנשים שמיישמים את הרעיון של ארוחות פירות בבוקר מעידים על שיפור ביציאות, יותר עירנות ופחות חשק לסוכרים מזוקקים ולא-מומלצים. אכלו פירות בבוקר עד שובע. במספרים זה נע בין 300-500 קלוריות מפירות בשלים בלבד, תלוי בכמות הפעילות הגופנית והמשקל.  הכי טוב על הבוקר ארוחות מונו-פירות, כלומר מסוג פרי אחד. השעה המומלצת לאכול ארוחת בוקר היא עד השעה 12 ורצוי לא לפני 9 בבוקר. הסיבה היא שבין 6-9 הגוף עסוק בשחרור רעלים ופסולת מהגוף ורצוי לא להפריע לתהליך חשוב זה.

מלאו את ביתכם בשפע של פירות עונתיים, זה המפתח להצלחה. העיפו את כל הג’אנק-פוד והכניסו מזון טוב. כשיש בבית, במקומות בולטים (לא עמוק בתוך המקרר) פירות איכותיים ועונתיים, הם יאכלו. יש הרבה דרכים להשיג שפע של פירות במחירים סבירים, אפשר לקנות ארגזים מהשוק הסיטונאי בצריפין, ברבע מהמחיר, אפשר להצטרף לקבוצות רכישה בפייסבוק, שקונים ישירות מהחקלאי ואפשר אפילו ללכת ללקט בטבע, כן כמו שההורים שלנו היו עושים בצעירותם.

האהבה האינסטינקטיבית שלנו לפירות מתעצמת למראה פרי בשל. הצבעים והניחוחות העולים מפירות בשלים מעוררים את החושים שלנו. יש לאכול פירות רק כאשר הם בשלים, בצורה הזו הם מתעלים בקלות ובמהירות ומעניקים לנו המון אנרגיה חיובית. כשאני שומעת אנשים אומרים ש”פירות לא עושים להם טוב” סיכוי גבוה שהם אכלו פרי שאינו בשל. בננה יש לאכול רק כאשר הקליפה צהובה לגמרי ומופיעות עליה נקודות שחורות קטנות וניתן לנתק אותה מהענף בקלות יתרה. כשאוכלים בננה בצורה הזו היא לא גורמת ליחה וגם לא עצירות. התפוחים המומלצים ביותר הם בעלי קליפה אדומה או צהובה, הירוקים לא מספיק בשלים ועל-כן פחות כדאיים. מנגו חייב להיות רך מבחוץ ומתוק מבפנים. מנגו לא בשל מכיל חומצה חזקה שאינה טובה לגוף. רוטב “עמבה” מכינים ממנגו בוסר וזו הסיבה לריח זיעה חריף לאחר אכילתו, הגוף עושה מאמץ לפלוט החוצה את החומצה דרך העור. אפרסק לא מומלץ לאכול כשהוא קשה אלא שהוא רך ועסיסי. כשהפרי בשל ניתן לאכול ממנו בלי הגבלה ועד שובע.

במקום להתלבט כל צהריים מה להזמין לאכול, עצרו אצל הירקן וקנו כמה מהפירות האהובים עליהם, הקפידו על פירות בשלים, שאלו את הירקן איזה פירות הכי מומלצים לאכילה מיידית. ייתכן ובהתחלה חבריכם לעבודה יסתכלו עליכם קצת מוזר אבל אחרי כמה זמן הם יתחילו לשאול אתכם מה עשיתם שהעור שלכם כל-כך קורן? ככל שאתם עובדים יותר שעות במשרד ומול מחשבים כך חשוב יותר שתקפידו לאכול פירות. אם יש לכם אפשרות צאו לאכול את הפירות בשמש. את ארוחת הצהריים מומלץ לאכול בין 12-14, מפני שאלו השעות בהן הגוף מוכן לקלוט את כמות הקלוריות הגדולה ביותר ביום. ארוחת צהריים צריכה להכיל בין 600-1000 קלוריות. על-מנת לקבל כמות קלוריות מפירות ניתן לאכול 8 בננות בשלות, 4-5 מנגו, פפאיה, סלט פירות גדול (לא לשלב יחד פירות חמוצים ופירות מתוקים).

אמצו לכם הרגל קבוע, להכין כל ערב סלט ירוק גדול. זה מאוד פשוט ולוקח מעט מאוד זמן. רצוי שהעלים הירוקים יהיו מאיכות אורגנית. הם לא הרבה יותר יקרים והיום ניתן להשיג ירוקים אורגניים דיי בקלות, בכל רשתות הטבע למיניהן. קצצו ראש חסה, כמה עלי בייבי טריים, רצועות גמבה, חתיכות עגבנייה ומלפפון. הכינו המון המון רוטב טעים ודל-שומן בבלנדר (מעט שמן-זית/אבוקדו/חופן אגוזים, מיץ מלימון/תפוז, 3 תמרים, עשבי תיבול אהובים, מעט שום, אם צריך גם קצת מים. הפעילו את הבלנדר על עוצמה גבוהה ומזגו על הסלט). עלים ירוקים מעשירים את התפריט בשפע של חומרי הבניין של החלבון. גוף האדם מעדיף לקבל חומרי בניין ומהם ליצור חלבונים חדשים מאשר לקבל חלבונים שלמים ואז לפרק אותם ולהרכיב שוב. כל מי שטעם אצלנו בבית את הסלטים הירוקים שאנו מכינים מדיי ערב, אמר שהוא מעולה. פנקו את עצמכם בסלט ירוק עשיר. את ארוחת הערב מומלץ לאכול לפני השעה 20, על מנת לתת למערכת העיכול מספיק זמן לנח עד ארוחת הבוקר. הגוף מרפא את עצמו רק בזמן שמערכת העיכול במנוחה.

כשאוכלים יותר פירות יש יותר מרץ לעשות פעילות גופנית והרי ידוע כמה פעילות גופנית יומיומית נפלאה לבריאות. הקפידו לעשות פעילות גופנית לפחות 3-4 פעמים בשבוע, לפחות 30 דקות בכל פעם. פעילות גופנית מכניסה את הגוף לכושר וגמישות, עוזרת לשחרר רעלים ולזרז חילוף חומרים. מצאו את הפעילות שאתם נהנים ממנה. היו תקופות שנרשמתי לחדר כושר, שילמתי הרבה מאוד כסף לשנה ובקושי הלכתי לשם. לקח לי זמן להבין שזה לא בשבילי, אני הרבה יותר נהנית לרוץ 20 דקות בפארק, על דשא ובאוויר הטוב מאשר על הליכון. אבל זה אישי לכל אחד. נסו יוגה, קנו הביתה דלגית וקפצו עם מוזיקה שאתם אוהבים.

אני מעדיפה שלא תקבלו את הטיפים האלה כאמת רק מפני שאני אומרת לכם. אדרבא, אני מעדיפה שתחשבו, תחקרו, תבדקו ותגלו בעצמכם, אם הדברים שאני אומרת נכונים או שגויים. אל תתנו לאיש להנחות אתכם, רק האמת לבדה היא זו שצריכה להנחותכם. אם שגיתי חפשו במקום אחר, שימו את האמת בראש סולם העדיפויות שלכם. אין טועים וצודקים, יש המון אנשים שלא נחשפו עדיין לאמת. השתמשו בשכל שלכם ובחנו את עצמכם. היצמדו רק לדברים הטובים. והזדמנות זו אני רוצה להודות לד”ר הרברט שלטון שנתן לי השראה לכתוב את הדברים האלו. הגוף שלכם הוא הבית שלכם, אין לנשמה שלכם עוד בית בעולם הזה. רכשו ספרי-בריאות, צפו בדוקומנטריים, חפשו באינטרנט, האמת על הבריאות קיימת, צריך לבוא מוכנים ועם ראש פתוח לקלוט אותה.